Konsep asas aircond kereta adalah sama seperti aircond di
rumah, di pejabat dan juga peti sejuk. Sistem aircond kereta bukanlah
sekompleks mana pun sebenarnya. Apa pun puncanya, satu perkara biasa berlaku,
angin aircond tidak sejuk. Itulah masalahnya. Puncanya boleh terjadi
bermacam-macam tetapi yang biasa terjadi ialah:
1. Gas aircond sudah habis akibat paip bocor. Kebocoran ini
boleh berlaku di beberapa tempat lazimnya di persendian / pertemuan (joints)
yang tidak ketat, sistem yamg bocor akibat tebuk atau karat. Sebenarnya, gas
aircond itu dicampurkan dengan sedikit cecair pelincir (lubricant) untuk
memelihara kompresor. Jika sistem bocor, gas dan cecair pelincir ini akan
keluar. Cecair ini penting, jika kurang, kompresor boleh 'jammed' dan rosak.
Gas aircond berfungsi sebagai 'pembawa haba' dari dalam kereta ke luar. Jika
gas aircond tiada atau kurang, haba tidak dapat dipindahkan. Jadi, angin
aircond akan tetap panas.
2. Gegelung penyejuk (cooling coil) sudah kotor. Haba dari
angin di dalam kabin kereta dipindahkan apabila angin itu menyentuh permukaan
logam pada gegelung penyejuk. Jika gegelung penyejuk itu kotor dengan habuk
yang melekat akibat kondensasi air di situ, perpindahan haba tadi tidak
efisien. Jadi, angin aircond tidak sesejuk mana.
3. Kipas di kondenser (di ruang enjin) tidak berfungsi baik
atau tidak berpusing. Jadi, tiada bantuan angin untuk menyejukkan gas / cecair
aircond yang panas itu. Kecualilah kereta itu dipandu laju kerana ada angin
masuk ke ruang enjin untuk membantu menyejukkannya. Jika gas/cecair aircond
tidak disejukkan (haba tidak dikeluarkan dari dalam sistem), sistem tidak dapat
berfungsi dengan baik juga.
4. Kompresor rosak. Banyak sebab kompresor boleh rosak.
Lazimnya kerana 'jammed' pada galas (bearing) dan piston (kalau jenis piston)
atau bilah kompresor. Kalau piston atau bilah kompresor 'jammed' biasanya
disebabkan cecair pelincir telah habis akibat bocor. Fungsi kompresor ialah
untuk memampatkan gas kepada bentuk cecair dan dengan itu suhu gas itu akan
bertambah melebihi daripada suhu di luar (ambient) supaya nanti angin di luar
dapat 'membuang' haba itu. Jika gas itu tidak termampat dan suhunya tidak naik
melebihi suhu angin di luar, haba di dalam gas itu tidak dapat dipindahkan.
Selain daripada itu, injap pengembang (expansion valve) juga tidak berfungsi
dengan baik untuk menyembur. Jadi, angin aircond di dalam kabin tetap tidak
sejuk.
5. Alat kawal suhu (butang aircond di dashboard) telah
rosak. Jika telah rosak, tiada input untuk sistem bekerja.
6. Sensor suhu telah rosak. Tugas sensor suhu ini ialah
untuk mengetahui sama ada kesejukkan yang diingini telah dicapai atau belum.
Maklumat ini akan diberikan kepada sistem kluc kompresor untuk on atau off.
7. Alat penapis (filter drier) telah kotor atau tersumbat.
Ini akan mengganggu aliran cecair aircond seterusnya menganggu tugas sistem.
8. Injap pengembang (expansion valve) rosak atau tersumbat.
Ia boleh berlaku jika ada bendasing (foreign material) dalam sistem paip. Injap
ini mempunyai lubang yang kecil, seperti muncung aerosol itu. Jika tersumbat,
cecair tidak disembur menjadi gas dengan sempurna dan akan mengganggu
perpindahan haba.
***Walaubagaimana pun, kerosakkan itu mungkin terdiri
daripada gabungan beberapa punca di atas atau punca yang lain daripada di atas.
Bagaimana mahu mengesan sistem telah rosak?
Sistem telah rosak jika angin di dalam kabin sudah tidak
sejuk. Tapi ada symptoms tertentu untuk mengagak bahagian mana yang rosak.
1. Angin tidak sejuk dan angin yang keluar dari air-vent
tidak kuat - gegelung penyejuk telah kotor atau tersumbat, kipas angin telah
rosak. Jika kipas berpusing laju tetapi tiada angin dan berbunyi kuat, sesuatu
telah menghalang saluran ventilasi (aircond duct). Mungkin juga 'flapper' telah
patah atau jatuh.
2. Angin tidak sejuk dan kompresor asyik 'on' atau 'engaged'
tanpa henti sedangkan kita pasang aircond pada tahap sederhana atau kurang -
berlaku kekurangan gas aircond menyebabkan kompresor bekerja lebih untuk
mencapai suhu yang diperlukan. Mungkin berlaku kebocoran.
3. Angin tidak sejuk dan kompresor sekejap 'on' sekejap
'off' berkali-kali - sistem kompresor itu ada 'pressure sensor', jika tekanan
di dalam paip telah cukup, kompresor akan berhenti. Jika kompresor itu 'on' dan
'off' berkali-kali, ini bermakna sistem aliran gas/cecair aircond telah
tersumbat di mana-mana, biasanya pada 'expansion valve'.
4. Angin tidak sejuk bila kereta berhenti tetapi sejuk sikit
bila kereta bergerak - kipas kondensor (di ruang enjin) tidak berfungsi dengan
baik untuk menyejukkan cecair aircond. Kebocoran gas aircond pun mungkin
puncanya.
5. Enjin kereta terhenti apabila aircond dihidupkan -
kompresor telah 'jammed'.
6. Tiada kedengaran kompressor berpusing walau setelah
dihidupkan aircond - sama ada tombol suis aircond telah rosak atau talisawat
kompressor (aircond belting) telah putus.
Komponen mana yang mahal?
Pertama-tama sekali, kompressor. Sila jaga isipadu gas
aircond dan minyak pelincirnya.
Kedua Evaporator (cooling coil) dan kondenser.
Ketiga Motor-fan untuk kondenser, injap pengembang
(expansion valve)
Keempat saluran paip dan gas aircond.
Kelima komponen lain-lain.
No comments:
Post a Comment