Thursday 28 May 2015

Penyakit Radiator Yang Perlu Tahu..


"Radiator tersumbat?? Over temperature??? Betul ke tersumbat??? Bila tgk air tak jalan pun, enjin hidup tapi air dlm radiator tak gerak pun...." Ini ayat yg biasa kita dengar dari pengguna kereta..

1. Air kurang, sebab air kurang mungkin radiator mengalami kebocoran.

2. Kipas tidak berfungsi dengan baik, mungkin karbon motor sudah haus sebab itu kipas tidak dapat berfungsi lagi, mungkin juga fius yang mengawal kipas untuk automatik ade problem kot.

3. Radiator sumbat, radiator mempunyai tiup-tiup kecil untuk air dapat melaluinya, jika tiup-tiup tersebut tersumbat air tidak dapat berjalan dengan lancar, jadi hantarlah kenderaan korang untuk pemeriksaan lanjut.

4. Air tidak dapat berjalan dengan lancar, ia boleh terjadi puncanya adalah mengalami karat pada thermostat. Macammana nak tahu? Sila pegang hose pipe atas dan hose pipe bawah, jika hose pipe atas panas dan hose pipe bawah sejuk, kemungkinan thermostat jem dan harus diktukar.

5. Penutup radiator atau cap, jika rosak, cabut paip kecil yang bersambung ke tangki simpanan, tekan pedal minyak. Jika air banyak keluar dari paip kecil tersebut maka SAH penutup atau cap radiator rosak, Wajib tukar. Jika air tetap keluar, mungkin radiator sumbat, hantarlah kenderaan ke bengkel untuk pemeriksaan.

6.Check water pump masa start pagi-pagi tu, bukak cap radiator tu... Kalau memang nampak air dalam radiator tak gerak langsung atau terpancut air keluar.. Maknanya ada kemungkinan water pump rosak...

Sebagai langkah awal... Periksa jumlah air radiator dalam tangki setiap minggu atau kalau boleh kerap kali. Jumlah air radiator harus berada pada aras min dan max, tambahkan jika kurang. Buka tutup radiator dan periksa jumlah air radiator harus penuh, tambahkan jika kurang.. Sekali gus kita dapat mengesan kerosakan yang berlaku dan mencegahnya lebih awal... KALAU berlaku tanda-tanda kerosakan atau kebocoran cepat-cepatlah cari mekanik yang boleh baiki kerosakan tersebut...


Apa pun sebagai langkah yang lebih terjamin sila hantar ke bengkel.. Selalunya makanik akan cek, water pump, host paip, dan top tank..

No comments:

Post a Comment